Pengisian Kurikulum



Elemen dalam pengisian kurikulum ialah ilmu, nilai murni, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai tambah. Penerangan ringkas bagi setiap elemen seperti yang berikut:

ILMU

Ilmu merangkumi pelbagai bidang ilmu dan disiplin, contohnya ilmu dalam bidang sains, dan geografi dapat digunakan untuk memperkembangkan ilmu bahasa dan kemahiran bahasa. Ilmu lain yang berkaitan dengan hal-hal semasa juga boleh dipertimbangkan oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran.

NILAI MURNI

Penyerapan nilai murni dalam kurikulum Bahasa Malaysia bertujuan melahirkan insan yang berketerampilan dan memiliki akhlak yang mulia. Selain itu, penghayatan dan amalan murni dapat membentuk generasi muda yang berhemah tinggi dan berkeperibadian luhur. Pemahaman dan kesedaran tentang nilai murni dalam masyarakat Malaysia harus dipupuk secara langsung atau tidak langsung selaras dengan nilai-nilai sejagat.


KEWARGANEGARAAN

Penyerapan unsur patriotisme dan kewarganegaraan dalam pendidikan bahasa Malaysia mengutamakan pemupukan semangat cinta dan taat akan negara. Di samping itu, pemupukan unsur ini bertujuan untuk melahirkan warganegara yang mempunyai jati diri, cinta akan bahasa dan bangsa serta meningkatkan komitmen individu terhadap negara.

PERATURAN SOSIOBUDAYA

Peraturan sosiobudaya dalam Kurikulum Bahasa Malaysia merangkumi kesantunan bahasa, laras bahasa dan peribahasa yang diamalkan dalam kalangan masyarakat Malaysia. Peraturan sosiobudaya ini mencerminkan falsafah dan keperibadian masyarakat Malaysia.

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Kemahiran bernilai tambah ialah kemahiran yang diajarkan di dalam bilik darjah dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan harian murid. Kemahiran bernilai tambah yang dimaksudkan ialah Kemahiran Berfikir, Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Kemahiran Belajar Cara Belajar, Kajian Masa Depan, Kecerdasan Pelbagai, Pembelajaran Konstruktivisme, Pembelajaran Kontekstual, dan kreativiti dan inovasi. Penerangan ringkas tentang kemahiran bernilai tambah dinyatakan seperti yang berikut:

a) Kemahiran Berfikir

    Kemahiran berfikir diajarkan kepada murid melalui pelbagai aktiviti yang memerlukan pemikiran kritis dan     kreatif dalam kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran berfikir sama ada  
    dari  segi mengkonsepsikan idea, menyelesaikan masalah, atau membuat keputusan adalah penting         dalam kehidupan harian dan kerjaya murid pada masa depan.

b) Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi

    Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi perlu diajarkan kepada murid supaya mereka dapat    
    menggunakan komputer untuk tujuan komunikasi seperti mengaplikasikan perisian, menghantar dan  
    menerima e-mel, mengakses, memproses, menyebar dan berkongsi maklumat serta berinteraksi sosial     melalui Internet untuk meluaskan penerokaan ilmu pengetahuan dalam urusan kehidupan.

c) Kemahiran Belajar Cara Belajar

    Kemahiran belajar cara belajar perlu diajarkan kepada murid supaya mereka peka terhadap teknik   
    pembelajaran yang berkesan. Penguasaan kemahiran ini membolehkan murid meningkatkan          
    pengetahuan, cekap bertindak untuk menghadapi dunia yang sering berubah, dan berkeupayaan   
    mengamalkan pembelajaran seumur hidup.

d) Kajian Masa Depan

    Kajian masa depan ialah satu pendekatan pengajaran untuk mendidik murid agar lebih prihatin terhadap     sesuatu perkara atau isu yang berlaku pada masa lampau, masa kini, dan masa depan. Hal ini                   bermakna,  murid dapat membuat ramalan, menjangka akibat, serta menangani perubahan supaya             mereka mendapat manfaat yang maksimum.


e) Kecerdasan Pelbagai

    Kecerdasan pelbagai dapat mengembangkan potensi kecerdasan, minat dan kecenderungan murid             kerana setiap individu mempunyai kecerdasan dan kebolehan yang berbeza. Kecerdasan pelbagai             merangkumi kecerdasan verbal linguistik, logik matematik, muzik, kinestetik, visual ruang, interpersonal,     intrapersonal dan naturalis.

f) Pembelajaran Konstruktivisme

    Pembelajaran konstruktivisme dalam pendidikan dapat melahirkan murid yang berkeupayaan untuk             membina pemahaman dan pengetahuan baharu mereka sendiri berdasarkan pengalaman sedia ada.           Pembelajaran ini menjadikan murid lebih faham, yakin, dan seronok belajar sepanjang hayat mereka.

g) Pembelajaran Kontekstual

    Pembelajaran kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman     harian individu, masyarakat, dan alam pekerjaan. Pembelajaran berlaku apabila murid berupaya                 menghubungkaitkan pengetahuan baharu secara bermakna dan menghayati kerelevanan pembelajaran       dalam kehidupan mereka.

h) Kreativiti dan Inovasi

    Kreativiti merujuk kepada kebolehan atau kemampuan individu untuk mencipta, menyelesaikan masalah,     serta menggunakan daya imaginasi, idea kreatif yang tulen dan baharu bagi menghasilkan sesuatu yang     objektif. Inovasi pula merujuk kepada proses menjana idea dan mengaplikasikan idea kreatif dalam             konteks tertentu. Kreativiti dan inovatif saling berkait rapat bagi menghasilkan modal insan yang serba         boleh dan berketerampilan. Daya kreativiti dan inovasi murid perlu dibangunkan ke tahap yang optimun       supaya mereka berdaya cipta dan berkeupayaan menghasilkan idea dan ciptaan yang berkualiti dan           seterusnya menjadi amalan dan budaya dalam kehidupan warga negara Melaysia pada masa hadapan.

i) Keusahawanan

   Penyerapan elemen keusahawanan dalam kurikulum standard sekolah rendah bertujuan membentuk ciri-    ciri  dan amalan keusahawanan sehingga menjadi satu budaya dalam kalangan murid melalui aktiviti          pengajaran dan pembelajaran. Penyerapan elemen ini bukan sahaja merupakan pendekatan                      membudayakan keusahawanan, malah melibatkan proses pembentukan sikap yang perlu dimiliki oleh        usahawan seperti pemikiran keusahawanan, kemahiran, pengurusan perniagaan, aplikasi vokasional dan    teknologi serta amalan nilai moral dan etika keusahawanan.